Kalendarz Wydarzeń
Kalendarz wydarzeń
Wernisaż wystawy Biedny i szczęśliwy. Kondycja współczesnego artysty – Maciej Szczęśniak
Szanowni Państwo,
serdecznie zapraszam na wystawę, będącą zwieńczeniem mojej kilkuletniej pracy w ramach Studiów Doktoranckich na Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie. Promotorem mojego doktoratu jest prof. Adam Panasiewicz.
Realizacja pracy doktorskiej obejmowała trzy główne etapy. Pierwszy polegał na rozpoznaniu sytuacji ekonomicznej młodszych przedstawicieli i przedstawicielek środowiska artystycznego w Polsce. Interesująca mnie grupa, do której zresztą sam należę, składa się przeważnie z osób tuż po studiach artystycznych, które (wciąż jeszcze) nie utrzymują się w całości z artystycznych działań. Kolejnym krokiem było sformułowanie następującej hipotezy: skoro młodzi twórcy i twórczynie, pomimo profesjonalizacji w swojej dziedzinie potwierdzonej m.in. dyplomem i licznymi wystawami, nie są w stanie zapewnić sobie bytu pracą artystyczną, to czy wszystkie ich działania w tym kierunku mieszczące się w obszarze nieartystycznej pracy zarobkowej można uznać za dzieło sztuki? Przy czym istotne w hipotezie jest założenie, że osoba wykonująca nieartystyczną pracę zarobkową – obojętne, czy będzie to jakaś czynność, czy też wytwarzanie konkretnego obiektu – posiada moc decyzyjną, aby pracę tę lub jej rezultat przenieść do świata sztuki.
Trzecim etapem było stworzenie autorskiego zbioru quasi-definicji sztuki, które składają się na coś, co określiłbym mianem manifestu. Zbiór ten ma charakter subiektywny i nie powinien być traktowany jako narzędzia o uniwersalnym zastosowaniu.
Artystyczna część mojej pracy doktoranckiej została zrealizowana poprzez różnorodne media, takie jak wideo, instalacja, rzeźba, malarstwo, graffiti, fotografia, performans, akcja, dźwięk oraz tekst. Mnogość środków jakimi się posługuję wynika z mojego silnego przekonania o pierwszeństwie konceptu, natomiast dobór odpowiedniego medium i wykonanie to sprawy drugorzędne. Autorstwo danej pracy przypisuję twórcy idei, a nie jej wykonawcy.
W oparciu o wymienione wyżej założenia i idące za nimi badania, a także dzięki związanym z nimi anegdotom i sytuacjom, powstała narracja o działaniach twórczych, które najłatwiej zdefiniować jako post-sztukę. Jest to też w równym stopniu opowieść o osobach twórczych: biednych, żyjących na marginesie rynku artystach i artystkach, którzy mimo oczywistych trudności trwają przy swojej wymagającej, zazdrosnej profesji.
Maciej Szczęśniak – urodzony w 1989 roku w Krakowie. Artysta interdyscyplinarny, zajmuje się fotografią, wideo, dźwiękiem, performansem, malarstwem, site-specific, słowem pisanym. Absolwent Wydziału Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie im. Jana Matejki oraz Wydziału Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Współzałożyciel Galerii Opcja w Krakowie, grup artystycznych Opcja, The Flutes oraz L14. Obecnie współprowadzi artist-run-space Piotrowska/Szczęśniak atelier. Z zamiłowania tatuator-prymitywista. Asystent w Pracowni Koncepcji Artystycznych oraz prowadzący przedmiot Działania Performatywne na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2020), laureat Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko 9, (2017), laureat konkursu Spilman Award (2014).
Jego prace można było zobaczyć m.in. w: LELE Art Space (Operacja na żywym ciele, 2022), GGM (Narracje, 2021), Automat Artspace (Gentle Way, 2021), Cracow Art Week KRAKERS (2021-2016), Biuro Wystaw (Footnote 12: No Medium, 2019), BGSW (Porywczy, szorstki w obejściu, ze skłonnościami do autorytaryzmu, 2018), CLB Berlin (12 minutes to symmetry, 2017), Rondo Sztuki (Widzimisię, 2017), Zachęta Narodowa Galeria Sztuki (The Artists, The Flutes , 2016), Galeria Salon Akademii (Lektury, 2015), BWA Sokół ( Ciepłe, zimne i nieludzkie, 2014).
Strona artysty: http://maciejszczesniak.pl/
Wystawa czynna w dniach 16.02.2024 – 28.02.2024 w godzinach otwarcia ARTzony.
KONTAKT:
ARTzona
Ośrodek Kultury Norwida
os. Górali 4, 31-959 Kraków
tel. +48 12 644 38 98
INFORMACJE DOTYCZĄCE DOSTĘPNOŚCI
ARTzona:
Najbliższe przystanki komunikacji miejskiej: tramwajowy o nazwie Teatr Ludowy, autobusowe o nazwach Teatr Ludowy oraz Żeromskiego.
Przed wejściem głównym do budynku znajduje się ogólnodostępny parking. W najbliższym sąsiedztwie budynku brak miejsca parkingowego dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami.
Wejście główne dostępne bezpośrednio z poziomu chodnika, drzwi o odpowiedniej szerokości do przejazdu wózkiem, brak stopni, niewysoki próg.
Galeria znajduje się na parterze budynku (poziom zero). Drzwi do galerii mają odpowiednią szerokość do przejazdu wózkiem, brak stopni i progu.
Audiodeskrypcja (w dniu wernisażu): Ernest Ogórek
Lokalizacja
os. Górali 4, 31-959 Kraków telefon: +48 12 644 38 98 e-mail: artzona@okn.edu.pl