Kalendarz Wydarzeń
Kalendarz wydarzeń
Festiwal Zmysły Niedocenione
Festiwal Zmysły Niedocenione to cykl warsztatów i spotkań podczas których udowodnimy, że zmysły są ważnym elementem naszego rozwoju i zdobywania wiedzy o świecie, a sztuka może je znacząco wspierać. Program jest różnorodny i skonstruowany tak by pomóc uczestnikom i uczestniczkom w zdobyciu nowych kompetencji i inspiracji do pracy.
Pierwszy dzień Festiwalu dedykowany jest pracownikom i pracownikom instytucji kultury oraz osobom, które w swojej pracy zawodowej wykorzystują sztukę jako narzędzie wspierające rozwój dziecka. Zaplanowany wykład oraz warsztaty mają na celu dostarczyć kadrom kultury wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu edukacji wizualnej, tworzenia przestrzeni i oferty przyjaznej sensorycznie oraz technik samoregulacji.
Na drugi dzień zapraszamy rodziców, opiekunów i opiekunki oraz dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zaplanowano cztery różnorodne warsztaty przeplatające wiedzę o zmysłach z twórczym działaniem i dobrą zabawą.
Miejsce: ARTzona Ośrodka Kultury Norwida, os. Górali 4, Kraków
10 i 12 października 2024
Udział w wydarzeniach jest bezpłatny
Ilość miejsc ograniczona
O przyjęciu na warsztaty poinformujemy mailowo
Zainteresowane osoby prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego właściwego na dany dzień:
Wydarzenia odbywające się w czwartek 10 października: BRAK WOLNYCH MIEJSC
Wydarzenia odbywające się w sobotę 12 października: FORMULARZ ONLINE
PROGRAM FESTIWALU:
10.10.2024 (czwartek)
Godzina: 10:00-11:30
Jak tworzyć przestrzenie kulturalne dostępne sensorycznie - otwarty wykład inspiracyjny
dr Joanna Jurga
Opis: W ramach wykładu opowiemy o tym, jak odbieramy świat za pomocą zmysłów. Co przekazują nam bodźce sensoryczne i jak działają na różnych etapach naszego rozwoju.
Odniesiemy się do koncepcji przebodźcowania oraz możliwości tworzenia wydarzeń atrakcyjnych, a nie przecinających system nerwowy. Porozmawiamy też o tym, jakie technologie warto zaprzęgać do uatrakcyjniania wydarzeń kultury, a kiedy kontakt z naturą zadziała lepiej niż VR. Będzie o tym, jak działać z czułością do odbiorcy, odbiorczyni i siebie, ponieważ udane wydarzenia to też spełnieni i zdrowi animatorzy i animatorki. Zajmiemy się dobrostanem w przestrzeni, odmienionym przez wszystkie przypadki.
Prowadząca:
dr Joanna Jurga – neuroarchitektka, badaczka, wykładowczyni, mówczyni. Założycielka A/Typical Institute of Space. Prawie 20 lat doświadczenia w pracy projektowej i 7 lat w badawczej. Tworzy miejsca do życia i pracy. Projektowała przestrzenie dla światowych marek, m.in. Ikea i Chantelle. Współpracuje z instytucjami naukowymi i artystycznymi (Instytut Wzornictwa Przemysłowego, infuture.institute, Łódź Design Festival). Wykłada w School Of Form na Uniwersytecie SWPS. Właścicielka mózgu, który ciągle gna. Kocha zimę, kosmos i freediving.
Autorka podcastu #bezpiecznik oraz książki „Szałas na hałas”. Eksploruje relację człowieka z przestrzenią w radykalnie zmieniających się czasach i okolicznościach zewnętrznych. Praktykuje i propaguje ideę neuroarchitektury i designu synestetycznego – a więc takiego, który oddziałuje na wszystkie zmysły oraz spekulatywnego, czyli opartego na tworzeniu rozwiązań dla przyszłości. Łączy wiedzę o biologii człowieka z rozwiązaniami architektonicznymi, które najlepiej wspierają potrzeby i funkcje organizmu. Wyznaje zasadę, że dobrze zaprojektowana przestrzeń to taka, która pozwala komfortowo realizować przypisane jej zadania. Specjalizuje się w rozwiązaniach wspierających poczucie bezpieczeństwa i szeroko rozumianego dobrostanu.
Godzina: 11:30-12:00 Przerwa kawowo-herbaciana
Godzina: 12:00-16:00 warsztaty (do wyboru)
1/ Edukacja wizualna w treningu umiejętności społecznych
dr Edyta Ołdak
Opis:
Na tym warsztacie dowiesz się, jak za pomocą sztuki zaangażować uwagę uczniów i uczennic. Pierwsza część spotkania poświęcona zostanie kompetencjom społecznym. Przyjrzymy się jak kształtują się umiejętności interpersonalne i skąd biorą się zachowania godzące w dobro innych ludzi. Jak reagować na odrzucanie, wykluczanie i zachowania przemocowe uczniów i uczennic. Omówimy metody kształtowania umiejętności społecznych, zarówno te sformalizowane (treningi umiejętności społecznych), jak i te naturalne. W drugiej części warsztatu zostaną zaprezentowane konkretne scenariusze Treningów Umiejętności Społecznych z wykorzystaniem działań z zakresu sztuki. Opowiemy o metodach łączenia zajęć manualnych i ekspresji twórczej z treningami społecznych umiejętności, realizowanych pod kątem nabierania sprawności takich jak: umiejętność zadawania pytań czy korzystania ze wskazówek płynących z otoczenia, cierpliwość, kompetencja odczytywania emocji i wiele innych. Podczas warsztatu przyjrzymy się dwudziestu ośmiu scenariuszom warsztatów, z czego 4 z nich przeprowadzimy krok po kroku, z wykorzystaniem nietypowych materiałów takich jak parafina, piasek, pigmenty i różnego rodzaju spoiwa. Opracujemy również nowe zadania, inspirowane scenariuszami treningów z wykorzystaniem sztuk wizualnych, przy wykorzystaniu naturalnych materiałów ze świata przyrody.
Prowadząca:
dr Edyta Ołdak – absolwentka wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Obroniła doktorat na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Graficzka, ilustratorka książek, jak również animatorka kultury. Założycielka Stowarzyszenia „Z Siedzibą w Warszawie” i jego długoletnia prezeska, odpowiedzialna za programy edukacyjne i wizualną identyfikację działań Stowarzyszenia. Zajmuje się również szkoleniami, strategiami rozwoju podmiotów kultury, badaniami poszerzonego pola kultury. W 2021 kierowała procesem wyłaniania nowych rekomendacji edukacji kulturalnej, czego finałem jest dokument strategiczny dla miasta Warszawa, którego jest współautorką. W 2015 roku za projekt „Pudło w grochy albo gąbka na biegunach” otrzymała tytuł Animatora Roku Design Alive Award. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury w kategorii sztuki wizualne. Laureatka Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej oraz nagrody Must Have za ilustrowany podręcznik o zespole Aspergera. W swoje programy edukacyjne włącza wiele grup odbiorców, również osoby ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jest inicjatorką projektów takich jak „Wielka Architektura i Kolory Niewidzenia”, „Mursk w kolorze”, „Pudło w grochy albo gąbka na biegunach” czy „Uwolnić projekt”, które były pretekstem do spotkań różnych środowisk: niewidomych i widzących, osób ze spektrum autyzmu z uczniami szkół podstawowych czy rzemieślników z projektantami. Te spotkania zaowocowały nie tylko konkretnymi obiektami wdrożonymi do produkcji na zasadach wolnych licencji Creative Commons, ale również poruszeniem debaty społecznej nad rolą uniwersalnej, nowoczesnej edukacji.
2/ Sztuka jako narzędzie myślenia i poznawania poprzez zmysły
dr Agata Iżykowska-Uszczyk
Opis:
Warsztat ma na celu ukazać różnorodność form pracy warsztatowej, dla której punktem wyjścia są dzieła sztuki wizualnej. W trakcie spotkania, będziemy koncentrować się na przybliżeniu możliwości warsztatowych rozwiązań w pracy z osobami o różnych potrzebach poznawczych. Spotkanie będzie przybliżało formy projektowania warsztatów dla różnych grup odbiorców: dzieci w wieku szkolnym, dzieci w wieku przedszkolnym, jak również osób z niepełnosprawnością wzroku, Głuchych, osób wysokowrażliwych czy osób ze spektrum autyzmu. Warsztaty podzielone będą na część wykładową, w trakcie której uczestnicy i uczestniczki zostaną zapoznani z przykładowymi warsztatami i scenariuszami, które zostały zrealizowane przez prowadzącą. Część merytoryczna uzupełniona zostanie o działania praktyczne - przykładowe działania warsztatowe, w których uczestnicy i uczestniczki spotkania będą mogli wziąć udział. Warsztat będzie próbą odpowiedzi na pytanie, z jak różnymi potrzebami u odbiorców i odbiorczyń możemy się spotkać w trakcie prowadzonych przez nas działań. Dodatkowo ma dać uczestnikom i uczestniczkom perspektywę szerokiego wachlarza możliwości, jakie daje praca ze sztuką wizualną.
UWAGA! W trakcie spotkania odbędzie się część plastyczna z wykorzystaniem farb, dobrze mieć ewentualne ubranie ochronne lub coś do przebrania.
Prowadząca:
dr Agata Iżykowska-Uszczyk, kulturoznawczyni, pedagożka, muzealniczka i animatorka kultury. Od 2015 roku realizuje oraz współorganizuje projekty włączające w życie kulturalne Wrocławia. Autorka cyklu warsztatów „Sztuka szuka zmysłów” oraz „Dotknij muzeum”, w którym otwiera na praktykę poznawania sztuki współczesnej wszystkimi zmysłami. Twórczyni warsztatów dla młodzieży z niepełnosprawnością słuchu oraz wzroku. W 2022 roku wyróżniona tytułem Idola Środowiska przez Fundację Szansa dla Niewidomych. Twórczyni przewodników i warsztatów dla osób ze spektrum autyzmu. Pełni funkcję koordynatorki do spraw dostępności w Muzeum Narodowym we Wrocławiu.
3/ Życie w obfitości bodźców – jak wspierać siebie i dzieci w zachowaniu równowagi
Weronika Idzikowska
Opis:
Przebodźcowanie? Nadmierne pobudzenie? A może przeciwnie – apatyczność? Wycofanie? Z czym masz do czynienia w swojej pracy? Rozregulowanie naszego układu nerwowego nadmiarem (lub niedomiarem) rozmaitych bodźców, stymulujących narządy zmysłów, możemy potraktować jako punkt krytyczny, w którym wcale nie musimy się znaleźć Teorie i praktyki samo- i współregulacji, którymi zajmiemy się w trakcie warsztatu, mogą nam w tym pomóc: w tym, jak zaopiekować się samymi sobą oraz próbować wesprzeć rozregulowanych młodych ludzi, którym na co dzień towarzyszymy w pracy i/lub w domu.
Warsztat oparty jest o teorie i praktyki uważności (dostosowane do różnorodnych grup), teorie i praktyki wspierające elastyczność psychologiczną oraz praktyki inspirowane terapią akceptacji i zaangażowania. W trakcie warsztatu będziemy pracować samodzielnie, w mniejszych grupach i na forum. Warsztat nie jest terapeutyczny, jest rozwojowy i wskazuje konkretne narzędzia do pracy ze sobą, dziećmi, młodzieżą.
Prowadząca:
Weronika Idzikowska – mama, trenerka umiejętności społecznych, pedagożka kultury, asystentka
emocjonalna (praca w obszarze interwencji kryzysowej), praktyczka uważności. Prowadzi szkolenia, konsultacje, superwizje m.in. w obszarze edukacji emocjonalnej i psychospołecznej – skierowane do dorosłych współpracujących ze społecznościami dziecięcymi i młodzieżowymi. Współpracuje z dziećmi i młodzieżą w obszarach wspierania ich sprawczości i aktywnego zaangażowania w sprawy ich dotyczące, także w sytuacjach kryzysowych, m.in. dotyczących rozregulowania i przeciążenia presją nadmiaru bodźców, oczekiwań, wyborów. Współautorka podręcznika dla animatorów i nauczycieli pt. Projektuj z dziećmi! Edukacja kulturowa w praktyce (Wyd. Małopolski Instytut Kultury w Krakowie, 2016), autorka książki zachęcającej do pedagogiki wzajemności i dialogu pt.Wzajemność. O współpracy dzieci i dorosłych (Wyd. MIK, 2019), autorka artykułów, scenariuszy i publikacji skoncentrowanych wokół animacji i edukacji kulturowej oraz edukacji emocjonalnej. W swojej pracy odwołuje się do tradycji działań non-violence, pedagogiki dialogu, praktyk opartych na uważności, arteterapii, teatru społecznego, terapii ACT.
12.10.2024 (sobota)
Warsztaty do wyboru:
BLOK 1
Godzina 10:00-12:00
1/ Z głowy do ciała – czyli jak się odprężyć, mając lat 7, 30, czy 70. Praktyki uważności dla dzieci i opiekunek/ów
Opis:
W trakcie warsztatu poznamy techniki świadomego rozluźniania swojego ciała, które jest
czymś innym niż relaks przy książce czy podczas uprawiania sportu. Może być jednak tak
samo przyjemne, co więcej – bywa mocno odprężające. Przyjrzymy się, w jakiej kondycji są
nasze zmysły, kiedy je nieco pogimnastykujemy i czy rządzą się podobnymi prawami jak
nasze mięśnie. Zbadamy, co ma życzliwość do odpoczywania i po co być dla siebie miłym.
Wykorzystamy techniki inspirowane filozofią i praktykami uważności oraz metody czerpane z
treningu twórczości – wszystkie zostały zmodyfikowane tak, by dostarczyły dzieciom i ich
opiekun(k)om dobrej zabawy oraz były możliwe do realizacji we własnym domu.
Prowadząca:
Weronika Idzikowska - mama, trenerka umiejętności społecznych, pedagożka kultury, asystentka
emocjonalna (praca w obszarze interwencji kryzysowej), praktyczka uważności. Prowadzi szkolenia, konsultacje, superwizje m.in. w obszarze edukacji emocjonalnej i psychospołecznej – skierowane do dorosłych współpracujących ze społecznościami dziecięcymi i młodzieżowymi. Współpracuje z dziećmi i młodzieżą w obszarach wspierania ich sprawczości i aktywnego zaangażowania w sprawy ich dotyczące, także w sytuacjach kryzysowych, m.in. dotyczących rozregulowania i przeciążenia presją nadmiaru bodźców, oczekiwań, wyborów. Współautorka podręcznika dla animatorów i nauczycieli pt. Projektuj z dziećmi! Edukacja kulturowa w praktyce (Wyd. Małopolski Instytut Kultury w Krakowie, 2016), autorka książki zachęcającej do pedagogiki wzajemności i dialogu pt. Wzajemność. O współpracy dzieci i dorosłych; (Wyd. MIK, 2019), autorka artykułów, scenariuszy i publikacji skoncentrowanych wokół animacji i edukacji kulturowej oraz edukacji emocjonalnej. W swojej pracy odwołuje się do tradycji działań non-violence, pedagogiki dialogu, praktyk opartych na uważności, arteterapii, teatru społecznego, terapii ACT.
2/ Sztuka dla dzieci. Co łączy makaron i mozaikę? - warsztaty twórcze dla rodziców i dzieci w wieku 4-6 lat
Magdalena Czepe-Pietruszewska
Opis:
Uczestnicy i uczestniczki zajęć przy użyciu różnorodnych materiałów (plastelina, pokruszony makaron, masa solna, karton) będą tworzyć unikalne i zróżnicowane prace inspirowane sztuką mozaikową.
Zajęcia rozpoczną się mini wykładem i rozmową - wymianą doświadczeń. Podczas warsztatów odpowiemy sobie między innymi na pytania z czego może powstać mozaika, co przedstawiać i do czego służyć. Uczestnicy zapoznają się z narzędziami i materiałami oraz sposobami układania mozaiki. Następnie przygotują projekt i stworzą własne mozaikowe obrazki.
Celem warsztatu jest rozwijanie wyobraźni, rozbudzenie myślenia twórczego, zainteresowań i zdolności plastycznych uczestników.
Prowadząca:
Magdalena Czepe-Pietruszewska - z wykształcenia nauczycielka edukacji początkowej i wczesnego nauczania języka angielskiego. Od kilkunastu lat zajmuje się prowadzeniem warsztatów artystycznych w przedszkolach i szkołach oraz zajęć plastycznych w domach kultury. Związana z Centrum Kultury Wilanów w Warszawie, gdzie obecnie prowadzi autorskie zajęcia plastyczne dla dwu- i trzylatków “Barwne harce”. Entuzjastka koncepcji wychowania przez sztukę, miłośniczka literatury dziecięcej. Prywatnie mama dwóch dziewczynek. Autorka instagramowego profilu magda_i_sasanki.
BLOK 2
Godzina: 12:00-14:00
1/ Komunikat kojący zmysły - rozmowy przy sztuce w duchu bliskości Justyna Ciahotna
Opis:
Na warsztatach przyjrzymy się temu co może wesprzeć Was i Wasze dzieci w chwilach trudności i napięcia podczas aktywności twórczych (plastyki, muzyki, tańca).
Dzieci naturalnie lubią twórcze aktywności. Jednocześnie, czasem zdarza się, że mają trudności w zrobieniu czegoś, narysowaniu i próbowaniu nowych form artystycznych. Czasem jako rodzice nie wiemy jak wtedy pomóc dziecku, żeby go motywować i doceniać, jak reagować na niechęć do podejmowania aktywności i jak odpowiadać na niepowodzenia.
A od niepowodzeń może być już tylko mały krok do trudnych emocji dziecka. Podczas tego spotkania przyjrzymy się więc także temu, jak wtedy wspierać dziecko.
Podczas spotkania będziemy korzystać z:
- podejścia Porozumienia bez przemocy (twórca – Marshall Rosenberg), szczególnie zaproszę Was do nazywania emocji swoich i dziecka;
- metody samoregulacji (autorstwa prof. Stuart Shanker) i tym jak ona może nas wesprzeć gdy emocje dziecka i nasze sięgają zenitu, a także na co dzień aby być w dobrostanie.
Zaproszę Was do ćwiczeń w parach, w grupach, a także do pracy indywidualnej. Będą również elementy mini wykładu. A także praca z ciałem, w tym z oddechem.
Prowadząca:
Justyna Ciahotna – trenerka komunikacji empatycznej. Wspiera dorosłych i dzieci w drodze do dobrostanu i budowania relacji ze sobą i innymi opartej na uważności, empatii i czułości. Ukończyła studia z zakresu Pedagogiki, a także studia podyplomowe z Psychologii, Szkołę Trenerów, kurs Coachingu, certyfikowany kurs Uważne Samowspółczucie. Odbyła ponad 60 dni szkoleniowych z certyfikowanymi trenerami Porozumienia bez Przemocy i rozpoczęła proces certyfikacji na trenerkę CNVC. Uczestniczyła w 2-dniowym certyfikowanym warsztacie „Dogadaj się w spektrum. Ku akceptacji neuroróżnorodności” ucząc się zastosowania komunikacji opartej na empatii w budowaniu relacji z dzieckiem neuroróżnorodnym.
Prowadzi warsztaty oparte na Porozumieniu bez Przemocy i grupy empatii dla osób dorosłych, w tym rodziców i nauczycieli. Współtworzy organizację turkusową Leance. Prywatnie mężatka i mama dwójki dzieci.
2/ Zanim dotknę sztuki - planujemy wyprawę do instytucji kultury.
Rozmowa inspiracyjna z dziećmi oraz rodzinne warsztaty plastyczne.
Paulina Maciaszek
Opis:
Jak przygotować się rodzinnie i co zabrać ze sobą, aby wyprawa do świata kultury była pozytywnym doświadczeniem? Nie ma jednej odpowiedzi, ale korzystając z naszych doświadczeń i waszych pomysłów stworzymy “Bezpiecznik wyprawy w kulturę”. Ubierzemy go w formę podręcznego notesu z zakładkami, w którym będziecie mogli zamieścić mapy czy informacje o miejscu, do którego zmierzacie. Pojawi się w nim przestrzeń na rysunki obrazów, które zobaczycie czy przedmiotów, które was zaciekawiły. I najważniejsze - pomożemy wam zamieścić w nim strategie radzenia sobie w trudnych sytuacjach, które mogą się zdarzyć. Będzie inspirująco i kreatywnie.
Uwaga! Przedział wiekowy dzieci: 5-9 lat
Prowadząca:
Paulina Maciaszek - pedagożka i animatorka kultury, instruktorka warsztatów i koordynatorka projektów w Ośrodku Kultury Norwida. Autorka i koordynatorka wielu projektów i wydarzeń m.in. Dotknij Sztuki – kultura dostępna dla dzieci, Safe Street Festiwal, Letnia Akademia Folkloru, Zanim dotknę sztuki. Kuratorka i współautorka wystawy „Ślad Sensoryczny” stworzonej z myślą o dzieciach z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Instruktorka ceramiki artystycznej i pomysłodawczyni programu ceramiki podróżniczej dla dzieci. Autorka książki dla dzieci “Zanim dotknę sztuki - opowiadania dla dzieci”. Mam dwójki dzieci, nowohucianka z wyboru.
Wydarzenie realizowane w ramach projektu WYJĄTKOWE HISTORIE DOSTĘPNE.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz Miasta Kraków.
Projekt realizowany w ramach programu Kultura Dostępna 2024.
-------------------------------------
KONTAKT:
ARTzona
Ośrodek Kultury Norwida
os. Górali 4, 31-959 Kraków
tel. +48 12 644 38 98
JAK DO NAS TRAFIĆ:
Najbliższe przystanki komunikacji miejskiej: tramwajowy o nazwie Teatr Ludowy, autobusowe o nazwach Teatr Ludowy oraz Żeromskiego.
Przed wejściem głównym do budynku znajduje się ogólnodostępny parking. W najbliższym sąsiedztwie budynku brak miejsca parkingowego dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami.
Wejście główne dostępne bezpośrednio z poziomu chodnika, drzwi o odpowiedniej szerokości do przejazdu wózkiem, brak stopni, niewysoki próg.
W JAKIEJ SALI ODBĘDZIE SIĘ WYDARZENIE:
Duża sala: znajduje się na pierwszym piętrze budynku. W budynku nie ma windy. Na piętro prowadzi pochylnia w górę, o dość dużym nachyleniu biegu. Samodzielne pokonanie jej, może być problematyczne dla większości osób poruszających się na wózkach. Drzwi do sali mają odpowiednią szerokość do przejazdu wózkiem, brak stopni, niski próg.
Mała sala: znajduje się na poziomie -1. W budynku nie ma windy. Na poziom prowadzi pochylnia w dół, o dość dużym nachyleniu biegu. Samodzielne pokonanie jej, może być problematyczne dla większości osób poruszających się na wózkach. Drzwi do sali mają odpowiednią szerokość do przejazdu wózkiem, brak stopni i progu.
Studio muzyczne: znajduje się na poziomie -1. W budynku nie ma windy. Na poziom prowadzi pochylnia w dół, o dość dużym nachyleniu biegu. Samodzielne pokonanie jej, może być problematyczne dla większości osób poruszających się na wózkach. Drzwi do studia mają odpowiednią szerokość do przejazdu wózkiem, brak stopni i wysokich progów. Drzwi do realizatorki i kabiny są zbyt wąskie do przejazdu wózkiem, brak stopni i progów.